Sunday, October 25, 2009

Mudahnya untuk gagal..


Gagal...memang mengecewakan... Berani untuk menghadapi kegagalan rasanya istilah yang kurang tepat untuk kita gunakan. Kerana kita berusaha untuk kejayaan bukan untuk kegagalan...cuma kebiasannya usaha kita akan menghadapi kegagalan. Tapi dengan kegagalan akan beroleh 1 kejayaan @ kekuatan... Jadi kalau kita gagal 2@3 kali bererti 2@3 kejayaan bakal kita kecapi.. Insyaallah.

Dunia diciptakan untuk kita menempuh dugaan dan ujian..Bukan untuk bersenang-lenang..Selagi kita hidup selagi itu dugaan akan datang silih berganti. Setiap kali masalah atau ujian datang pada diri kita adalah untuk kita sabar menempuhnya bukan berusaha untuk kita menghindarinya.. Setiap kali kita mengelak diri dari menempuh 1 masalah semakin lambat kita beroleh kejayaan..dan semakin bertambah masalah dan dugaan yang perlu kita tempuhi.. Dunia adalah tempat yang penuh dengan masalah..Dari kita dilahirkan hinggalah kita menemui ajal kita...Masalah...masalah...masalah...PAhit...pedih..semua ada... Kenapa???? Kerana Allah ciptakan syurga..Syurga itu terlalu indah...Tidak dapat digambarkan... Hanya Allah yang tahu.

Untuk GAGAL adalah jauh lebih mudah dari mencipta KEJAYAAN. Seorang murid hanya perlu :
1. Ponteng kelas, atau
2. Hanya lihat kertas soalan hingga habis watu ujian, atau
3. Tido semasa ujian dijalankan, atau
4. Lukis muka doremon banyak2 dalam kertas jawapan atau
5. Buat tak tau je masa ujian..

Macamana?? Senangkan untuk GAGAL.....
Gagal semasa peperiksaan SPM atau di IPT ada peluang untuk kita ulang paper..3-4 kali try & usaha akan lulus, Insyaallah..

Hakikatnya kita diciptakan untuk kehidupan abadi...Ya, ALLAH menjadikan manusia untuk satu kehidupan yang abadi..tapi bukan di sini... akhiratlah tempatnya.. Gagal menurut perintah ALLAH swt di dunia umpama kita menempah satu tempat paling dasyat di neraka.. Na'uzubillah.. Bersusah payahlah kita sekarang agar bersenang lenang di akhirat kelak..Insyaallah.. Kuatkanlah iman, tambahlah ilmu dan amalkannya semoga ALLAH meletakkan kita diempat yang istimewa di akhirat, negeri nan abadi

No comments:

Post a Comment